2023 in vogelvlucht: zo maakten we samen Drenthe duurzamer!

2023 in vogelvlucht...

Samen met jullie hebben we afgelopen jaar Drenthe weer een beetje duurzamer, mooier en groener gemaakt. Benieuwd naar enkele hoogtepunten van dit jaar? Die lees je hier!👇

Verandering begint lokaal: overal in Drenthe ontkiemen en bloeien duurzame groepen

100 ENERGIEGROEPEN
Zo zijn er in Drenthe al meer dan
100 lokale energie-initiatieven! Vanuit het steunpunt lokale energie-initiatieven mogen deze duurzame helden ondersteunen bij bijvoorbeeld informatieavonden en gezamenlijke inkoopacties, zoals voor zonnepanelen, in wijken of dorpen. Zo zorgen zij ervoor dat iedereen in Drenthe mee kan doen in het verduurzamen van huizen, wijken en dorpen.

9 DEELGROEPEN
Er is dit jaar ook weer van alles gedeeld: van spullen in Haveltermade tot zaden in het Rensenpark in Emmen. Wij ondersteunden 9 deelgroepen in heel Drenthe, bijvoorbeeld bij het doen van buurtonderzoeken en hulp in het opstartproces.

Samen maken we Drenthe groener: dit jaar zijn overal bomen geplant

81.000 BOMEN
Het jaar begon goed met de start van de aanleg van het Mandemakerspark in Meppel, waar
ruim 3200 bomen zijn aangeplant.
Mede door onze inzet plantten maarliefst 287 groepen vergroeners, particulieren, scholen en boeren bijna 81.000 bomen in Drenthe!

Wil je ook een boom planten?

Duurzaam voedsel: zó kan ons eten juist goed zijn voor de natuur!

BOEREN EN BURGERS: SAMEN AAN TAFEL
Dit jaar zijn we gestart met verschillende initiatieven waarin boeren en burgers zich samen werk sterk maken voor duurzaam voedselsysteem. Met 3 voedseltafels brachten we mensen bij elkaar en dat leidde al tot 2 nieuwe boer-burger samenwerkingsverbanden voor meer natuurinclusieve boekweitteelt en (fruit)bomen teelt in Drenthe.

387 BOEREN
Steeds meer Drentse boeren verduurzamen hun bedrijf. Zo doen 387 melkveehouders in Drenthe mee aan de provinciale beloningsregeling, waarbij ze een vergoeding krijgen voor prestaties op het vlak van stikstof, klimaat, bodem en water.

Groener beleid: hoe geven we de natuur en het milieu een stem?

KRACHT VAN DRENTHE
Samen met 5 andere Drentse natuur- en milieuorganisaties lieten we de groene Kracht van Drenthe zien én horen. We organiseerden o.a. een
groen Drents verkiezingsdebat en lieten politici kennismaken met onze betrokken vrijwilligers en (de impact van) ons werk.

BELEIDSPLANNEN
Elk jaar geven we natuur en milieu een stem in allerlei beleidsplannen in Drenthe. Dit jaar deden we dat 62 keer en vertegenwoordigden we 18 bezorgde groepen Drenten. Zo stelden we vragen over de komst van een energieslurpende yoghurtfabriek in Hoogeveen en droegen we een natuurvriendelijke variant voor waterberging in De Onlanden voor.

De Drentse energietransitie zit in de stroomversnelling...

DRENTS ENERGIELOKET
Met het Drents Energieloket
gaven we in 2023 weer veel adviezen en wisten ruim 2.000 nieuwe woningeigenaren ons te vinden! In totaal helpen we zo’n 32.000 Drenten met het verduurzamen van hun huis. Ook gingen we 28 keer de wijken en dorpen in, maakten we een veelbekeken webinar over aardgasvrij verwarmen én meerdere informatieve filmpjes. Het Drents Energieloket is zelfs zo succesvol dat er in 2024 een doorontwikkeling zal plaatsvinden… Stay tuned!

DRENTSE ENERGIECOACHES
Ook gaven de Drentse Energiecoaches in 2023 weer veel advies aan Drentse huishoudens – en werden er nieuwe coaches opgeleid en bijgeschoold met de nieuwste informatie over verduurzaming.

...gelukkig met steeds meer ruimte voor de natuur!

ENERGIETUIN ASSEN-ZUID
De
Energietuin Assen-Zuid is nu écht in aanbouw – de eerste paal ging in december de grond in. De energietuin is er voor mens en dier, want naast 19 hectare zonnepanelen komt is er ook 30 hectare voor natuur, recreatie en educatie.

En er is meer goed nieuws, want we zien dat natuurinclusief ontwerpen ook op andere plekken in Drenthe in opkomst is.

Bedankt!

Elk jaar mogen we ons inzetten voor een mooier en duurzamer Drenthe, samen met Drentse inwoners en vele samenwerkingspartners, zoals bewonersinitiatieven, duurzame ondernemers, collega-organisaties, overheden en bestuurders. Ons werk wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Drenthe en De Nationale Postcode Loterij.

Wil je komend jaar ook op de hoogte blijven van ons werk en activiteiten?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief