Het nieuwe normaal van elektrische auto’s delen

8 mei 2020

Het nieuwe normaal van elektrische auto’s delen

In gesprek met EasyDriving

Een 100% circulaire economie is alleen te bereiken als we onder aan de streep ook minder en anders gaan consumeren. Althans, dat is onze stellige overtuiging. Om bij te dragen aan deze transitie hebben we medio 2019 www.servicepunt-circulair.nl opgericht. Een centraal punt waar je als bewuste consument aanbieders kunt vinden die dit wereldbeeld delen. Deze week stellen we jullie met dit interview voor aan een koploper in de mobiliteitssector: EasyDriving.

Dit interview is schriftelijk afgenomen door Emile Suringar. Emile is onze ontwikkelaar circulaire economie en zet zich onder deze vlag ook in voor een duurzame deeleconomie. Het is onze overtuiging dat een volledig circulaire en duurzame economie ook een verandering vraagt in de manier waarop we als (Drentse) samenleving bezit en gebruik hebben georganiseerd.

Namens EasyDriving gaat Renée Kruiter in op de ontstaansgeschiedenis van de onderneming en de manier waarop het deelsysteem van hun auto’s is ingericht. Samen met Renée hebben we geprobeerd om de belangrijkste gebruikersvragen te beantwoorden. We hopen dat je na het lezen van dit interview enthousiast bent geworden over autodelen als concreet alternatief voor één van de auto’s bij jou of je buren op de oprit.

Waarom zijn jullie begonnen met Easydriving?

“Eigenlijk is Harm (Nienhuis red.) de initiatiefnemer van EasyDriving. Harm heeft al 30 jaar lang ervaring in de auto-industrie als lokale garagehouder in Midwolde. Hij besefte dat de auto-industrie, en ook zijn huidige garage, in de komende 10 jaar drastisch zal veranderen. Duurzaamheid en circulariteit worden steeds belangrijker voor overheden, bedrijven en bewoners. Verschillende gemeenten in de drie Noordelijke provincies hebben een Green Deal getekend waardoor deelauto-initiatieven openbare laadpalen kunnen aanvragen.

Vanwege deze ontwikkelingen, en vanwege het feit dat zijn garage straks niet meer in de huidige vorm zal bestaan, is Harm begonnen met het uitwerken van een plan. Hij wilde in eerste instantie de bewoners uit steden en dorpen van de drie noordelijke provincies voorzien van elektrische deelauto’s – en daarmee flexibele, voordelige en duurzame mobiliteit.”

Wat hebben deelauto’s met duurzaamheid te maken?

Het idee van EasyDriving is dat huishoudens hun eigen (tweede) auto wegdoen om de overstap naar gedeeld en elektrisch rijden te maken, gezamenlijk met buurtbewoners. Met één elektrische deelauto kunnen we 7 tot 10 auto’s met een verbrandingsmotor van de weg halen. Dat betekent meer ruimte op straat en een grote grondstoffenbesparing. Er zijn dus niet alleen minder auto’s nodig, maar het is dubbelop doordat er een verschuiving plaatsvindt van fossiele brandstoffen naar elektrisch. EasyDriving biedt volledig elektrische deelauto’s aan, van een Nissan Leaf tot een Tesla Model X.

Is een deelauto wel altijd beschikbaar als ik hem nodig heb?

Alle deelauto’s zijn 24/7 beschikbaar voor gebruikers. Dat betekent dat je ook ’s nachts gebruik kunt maken van de deelauto’s, net zoals je op elk willekeurig moment je eigen auto kunt gebruiken. Het verschil is dat de auto ook door anderen wordt gebruikt en dat je mogelijk iets verder moet lopen om bij de auto te komen. Het kan daarom zo zijn dat de deelauto net door één van je buren wordt gebruikt op het moment dat jij de deelauto wilde gebruiken. Om die reden is het bij een deelauto verstandig om voortijdig te reserveren. Dat kan een dag, maand, maar ook een jaar van tevoren. Dan weet je in ieder geval dat de deelauto op dat moment beschikbaar is voor jou.

“Veel ouderen hebben nog een auto omdat ze deze incidenteel nodig hebben – voor familiebezoek of boodschappen bijvoorbeeld. Voor het beperkte gebruik van de auto door ouderen, kan het veel financiële voordelen bieden om in zulke gevallen gebruik te maken van een elektrische deelauto.”

Ook kun je gemakkelijk herhaaldelijke boekingen inplannen. Handig als je bijvoorbeeld elke dinsdagmiddag een vergadering of (sport)afspraak hebt. Over het algemeen blijkt dat het in de praktijk eigenlijk altijd goed gaat. EasyDriving wil uiteindelijk in verschillende wijken in steden en omliggende dorpen deelauto’s te plaatsen, zodat je in een noodgeval kunt uitwijken naar een deelauto iets verder uit de buurt. Je kunt het beste gewoon een paar maanden gebruik maken van de service om zelf te ervaren hoe dat in de praktijk blijkt te zijn. We bieden ook een 24/7 telefonische helpdesk service aan waarmee je telefonisch contact kunt opnemen als de deelauto onverhoopt toch bezet blijkt te zijn of er andere problemen zijn, zodat de reservering gemakkelijk gewijzigd kan worden naar bijvoorbeeld een deelauto in de omliggende wijk.

Tot hoeveel autokilometers per jaar is een deelauto voordeliger dan kopen?

Dat is, uiteraard, afhankelijk van de intensiviteit waarmee de auto wordt gebruikt. Op onze website hebben we een handige kostenvergelijkingstool. Als je een vergelijking doet tussen het bezit van een VW Golf ten opzichte van een deel-Nissan Leaf, dan moet je ongeveer 28.000 km p/j rijden wil je goedkoper uit zijn met een eigen auto. Veel mensen komen daar lang niet aan en zouden met een deelauto geld besparen (en het milieu).

Voor incidenteel autogebruik (2 volle dagen per week of 6 dagdelen per week) is de deelauto in de meeste gevallen voordeliger. Dat komt vooral omdat je dan niet met onverwachte reparaties zit, maar ook geen maandelijkse lasten voor autoverzekering, belasting, onderhoud en afschrijvingen hebt. Je betaalt slechts voor het daadwerkelijke gebruik van de auto. Dus als je de auto een periode wat minder vaak gebruikt, betaal je er ook niet voor. In principe betaal je dag en nacht voor het bezit van de auto, ook als deze relatief veel stil staat.

Hoe zit het met dat onderhoud en bijvoorbeeld wasbeurten?

Onderhoud van de deelauto’s doet EasyDriving zelf. We zijn niet afhankelijk van externe partijen of autogarages. Als er ergens problemen zijn met een deelauto, kunnen we relatief snel een vervangende auto plaatsen. Ook reguliere wasbeurten regelen wij voor je. Wij maken de deelauto een aantal keer per jaar grondig schoon. In principe is iedere gebruiker van de deelauto verantwoordelijk voor het netjes gebruiken en achterlaten van de deelauto – ook als je door de polder rijdt en de ruit vol met vliegjes zit. Dan verwachten we dat de betreffende gebruiker dit netjes achterlaat voor de volgende gebruiker.

Kan ik met een deelauto op vakantie?

Jazeker. Er zijn al verschillende gebruikers die dat hebben gedaan. Er is inmiddels een zeer goed en uitgebreid laadpaal netwerk uitgerold in Europa. Via verschillende apps kun je gemakkelijk via beschikbare laadpalen navigeren. Na een klein uur kun je weer verder!

Hoe zit het met de verzekering van de auto en inzittenden?

Iedere deelauto is all risk verzekerd, inclusief inzittendenverzekering.

Hoe kan ik de auto reserveren?

Nadat je je bij ons hebt aangemeld via de website, ontvang je een uitnodiging om de app te downloaden. Via de app kun je heel gemakkelijk een reservering aanmaken door een tijd en datum in te vullen. Vervolgens verschijnt er een lijst van alle beschikbare deelauto’s op volgorde van afstand tot de huidige locatie. Je kunt ook zien wanneer een deelauto weer beschikbaar is als deze bijvoorbeeld gereserveerd is. Verder kun je herhaaldelijke afspraken inplannen, zodat je iedere week op hetzelfde moment de deelauto kunt gebruiken. Via de app kun je de deelauto vervolgens openen en afsluiten door middel van een virtuele sleutel.

Welke opties zijn er voor ouderen en gezinnen?

De deelauto´s zijn ook, of misschien juist vooral, geschikt voor ouderen en gezinnen. Voor gezinnen hanteren wij een abonnement waarbij slechts een iemand uit het gezin abonnementskosten hoeft te betalen. De overige gezinsleden of huisgenoten kunnen dan ook een account aanmaken door zich in te schrijven, maar hoeven dan geen abonnementskosten te betalen. Veel huishoudens hebben twee auto’s, terwijl het maar een aantal dagen per maand voorkomt dat beide auto’s tegelijkertijd worden gebruikt. Eigenlijk bezit je dan een tweede auto voor die enkele overlappingsmomenten terwijl je wel zit met (hoge) vaste kosten.

“Er zijn niet alleen minder auto’s nodig, maar het is dubbelop doordat er een verschuiving plaatsvindt van fossiele brandstoffen naar elektrisch.”

Een goed alternatief van de tweede auto kan dan de deelauto zijn, waardoor je flink kan besparen op de vaste kosten en wel flexibel blijft. Veel ouderen hebben nog een auto omdat ze deze incidenteel nodig hebben – voor familiebezoek of boodschappen bijvoorbeeld. Voor het beperkte gebruik van de auto door ouderen, kan het veel financiële voordelen bieden om in zulke gevallen gebruik te maken van een elektrische deelauto. Onze deelauto’s zijn ruim en bieden daarom ook voldoende comfort voor ouderen. In de toekomst zouden we ons ook graag meer willen richten op ouderen die zelf niet meer kunnen rijden, maar waarbij een vrijwilliger is die dat wil doen.

Wie regelt de laadpalen – en zijn die al circulair?

EasyDriving draagt zorg voor alle deelauto’s en alles wat daar aan organisatie en administratie bij komt kijken, maar heeft geen expertise op het gebied van laadpalen. We zijn dus afhankelijk van de samenwerking met gemeenten wat betreft de realisatie van laadpalen voor de deelauto’s. In enkele gevallen zijn particulieren zo enthousiast dat ze niet willen wachten op de procedures van de gemeente ter realisatie van een laadpaal, maar bekostigen ze deze zelf. Dat gaat vaak een stuk sneller, omdat de laadpaal dan op (zo centraal mogelijk) privéterrein kan worden geplaatst.

Wil jij het initiatief nemen voor een publieke deelauto of laadpaal? Kijk dan samen met ons en de Natuur en Milieufederatie Drenthe naar de mogelijkheden!

Vraag door

Heb jij nog vragen die in dit interview niet aan de orde zijn gekomen? Stuur ze door – dan gaan wij zo snel mogelijk antwoord voor je regelen.

Benieuwd naar het aanbod van EasyDriving en andere aanbieders van circulaire producten in Drenthe?