Duurzame boerderijwinkels pleiten voor btw-verlaging op duurzame landbouwproducten

4 januari 2021

Duurzame boerderijwinkels pleiten voor btw-verlaging op duurzame landbouwproducten

GoodFoodClub

Duurzame boerderijwinkels pleiten voor een lager btw-tarief voor gezonde duurzame producten. Dat is de belangrijkste uitkomst uit een enquête onder 250 duurzame landwinkels en verkooppunten van groene en gezonde streekproducten uitgevoerd door de Natuur en Milieufederaties (NMF’s). “Het is van groot belang dat milieuvervuilende activiteiten worden doorberekend in het eindproduct. Zo ontstaat er een eerlijke prijs voor de producenten, maar wordt er ook verandering gegenereerd in het hele systeem.” Aldus Bas Cloo mede eigenaar van Cloo&Leyn Groentelab.

Uit de enquête blijkt tevens dat bijna drie kwart van de duurzame boerderijwinkels dit jaar vanwege het Coronavirus meer klanten heeft ontvangen. Twee vijfde van de winkels had 25 tot 50% nieuwe klanten. En 20% van de landwinkels ontving zelfs 50 tot 100% nieuwe klanten. De nieuwe klanten kozen bewust voor gezonde, duurzame streekproducten en ontweken de drukke supermarkten. De helft van de nieuwe klanten blijft de landwinkels regelmatig bezoeken.

Van hapsnap beleid naar langetermijnaanpak
Volgens de duurzame boeren ontbreekt het in de politiek aan een Langetermijnvisie en voelen zij zich niet gesteund noch gehoord door de politiek. “Het is van groot belang dat de politiek eens komt kijken bij duurzame boeren, om te zien hoe het ook kan. Het is de hoogste tijd dat er een overheidscampagne komt waarbij duurzame lokale producten in de schijnwerpers worden gezet. Geen hapsnap beleid meer maar een langetermijnaanpak” aldus Jan van Overesch uit Raalte een ecologische boer met een boerderijwinkel.

De boeren roepen daarom samen met de NMF’s minister Schouten op om in 2021 te komen met een samenhangende langetermijnaanpak om de duurzame landbouw te stimuleren. Een btw-verlaging op duurzame landbouwproducten, regelgeving om kringlooplandbouw te stimuleren en een aanpak om lokale afzet en productie te ondersteunen, moeten de basis vormen van dit nieuwe beleid. De 8 punten uit de enquête zijn hier te downloaden 

De duurzame landwinkels werden afgelopen jaar gepromoot door de Natuur en Milieufederaties met een social  media campagne, tv-spots  en de website www.GoodFoodClub.nu.  De boerderijwinkels of afhaalpunten zijn vaak achteraf gelegen en slecht vindbaar. Op de site kun je als consument alle verkooppunten makkelijk vinden op plaatsnaam of postcode en met een overzicht van alle producten. De NMF’s in gaan 2021 door met deze ondersteuning in combinatie met een landelijke open dag op 22 mei, de dag van de biodiversiteit.

Lees verder op GoodFoodClub.nu